Op 1 november past het stadsbestuur het circulatieplan op het St.-Dimpnaplein aan. De wijzigingen moeten het verkeersknooppunt veiliger maken en de doorstroming bevorderen. De overdracht van de Molseweg door het Vlaamse Gewest aan het stadsbestuur maakt de aanpassingen mogelijk.

Het St.-Dimpnaplein wordt ervaren als een onveilig verkeersknooppunt. De verkeersdruk ligt er hoog en veel verkeer maakt de doorsteek van Rijn en Logen naar de Amandus De Vosstraat richting station en vice versa. Het feit dat het Vlaamse Gewest de Molseweg overdraagt, stelt het stadsbestuur in staat om aanpassingen door te voeren.

Door de overdracht verandert de Molseweg van gewestweg in lokale weg. De regel stelt dat een lokale weg ondergeschikt is aan een gewestweg. Daardoor krijgt Logen (richting Retie) voorrang op Rijn (richting Mol), terwijl dit tot op heden net omgekeerd was. Om deze voorrangswijziging mogelijk te maken zal op het St.-Dimpnaplein het eiland met bushalte verdwijnen en plaats maken voor aangepaste belijning. Om sluipverkeer vanuit Rijn via Burgstraat te vermijden, voert het stadsbestuur in de Burgstraat enkele rijrichting in van Logen naar Rijn.

Als bijkomende maatregel wordt de Amandus De Vosstraat afgesloten ter hoogte van Logen. Het wordt een doodlopende straat voor wie er van de Gansakker inrijdt. Ter compensatie voert het stadsbestuur in De Billemontstraat opnieuw dubbele rijrichting in, maar dat enkel voor verkeer vanuit Laar en het St.-Dimpnaplein. Wagens vanuit de Gasthuisstraat kunnen nog altijd richting Nieuwstraat via de Kollegestraat.

De aanpassingswerken staan gepland van 28 tot 31 oktober. Omdat het dan ook herfstvakantie is, blijft de hinder door de werken beperkt. De nieuwe maatregelen gaan in op 1 november. In eerste instantie betreft het een proefopstelling. Die zal na zes maanden geëvalueerd worden.